انجمن دندانپزشکی کانادا
نوشته شده توسط : یک دوست

انجام عادات خوب بهداشت دهان و دندان و پیروی از دستورالعمل های دندانپزشک به شما کمک می کند تا سال های طولانی از تاج جدید خود و همچنین دندان های طبیعی خود محافظت کنید. اگر از ترک خوردگی یا شکستگی دندان رنج می برید، دندانپزشک شما احتمالاً یک روکش، یک کلاه مخصوص نصب شده را برای پوشاندن آن و بازیابی شکل، استحکام و ظاهر دندان توصیه می کند. روکش‌های سنتی، وقتی در جای خود سیمان می‌شوند، تمام قسمت قابل رویت دندان را که در و بالای خط لثه قرار دارد، کاملاً می‌پوشانند.

سپس متخصص دندانپزشکی یک پایه فلزی را در ایمپلنت شما قرار می دهد و تاج شما را روی آن قرار می دهد. قالب ها یا اسکن ها به آزمایشگاه دندانپزشکی که در آن روکش ساخته می شود، ارسال می شود. اگر روکش از پرسلن ساخته شده باشد، دندانپزشک شما سایه ای را نیز انتخاب می کند که بیشتر با رنگ دندان های همسایه مطابقت دارد. در طی اولین ویزیت مطب، دندانپزشک شما یک روکش موقت برای پوشاندن و محافظت از دندان آماده شده در حین ساخت روکش می‌سازد. روکش های موقت معمولاً از اکریلیک ساخته می شوند و با استفاده از سیمان موقت در جای خود ثابت می شوند. روش روکش دندان برای ترمیم دندان های شکسته یا به شدت پوسیده استفاده می شود.

آیا دندان تاج دار نیاز به مراقبت خاصی دارد؟

این قالب‌ها برای تکنسین دندان‌پزشکی مفید است تا تاج دندان را به شکلی مناسب بسازد تا روی دندانی که قرار است کلاه‌گذاری شود، قرار گیرد و در هنگام گاز گرفتن با فک طرف دیگر به خوبی مطابقت داشته باشد. تکنسین دندانپزشکی همچنین برای بهبود ظاهر تاج به اطلاعات خاصی در مورد رنگ طبیعی دندان های مجاور نیاز دارد.
لطفاً جهت دسترسی به لیست بهترین دندانپزشکی کلیک کنید
تاج دندان که گاهی اوقات به آن "کلاه" نیز می‌گویند، نوعی ترمیم دندان است که روی بقایای دندان قرار می‌گیرد تا ظاهر دندان طبیعی را بازگرداند یا از آسیب بیشتر محافظت کند.

روکش دندان می‌تواند روی دندان آسیب‌دیده یا پوسیده فرد را بپوشاند یا برای جایگزینی دندان از دست رفته در بالای ایمپلنت قرار گیرد. ایمپلنت های دندانی وسایل فلزی هستند که با جراحی به استخوان فک شما در زیر لثه بسته می شوند. این ایمپلنت های فلزی از طریق یکپارچه سازی استخوانی به استخوان شما متصل می شوند. این فرآیند پشتیبانی پایداری را فراهم می کند که می توانید در حین غذا خوردن و صحبت کردن به آن اعتماد کنید. طبق گفته کلینیک کلیولند، روند بهبودی پس از کاشت ایمپلنت می تواند 6 تا 12 هفته طول بکشد.

به همین دلیل، روکش های فلزی معمولاً فقط برای دندان های عقب و دندان های آسیاب در جایی که دیده نمی شوند استفاده می شود. اگر به جایگزینی دندان از دست رفته نیاز دارید، ممکن است بخواهید تاج دندان و بریج دندان را بررسی کنید. همانطور که می بینید، روکش های دندانی از نظر میزان دندان مورد نیاز برای قرار دادن آنها بسیار متنوع هستند. آنها را می توان زمانی که به اندازه ¾ از دندان طبیعی آسیب دیده یا پوسیده شده است، قرار داد و همچنین می تواند زمانی که دندان فاقد حمایت خارجی و داخلی است، قرار داده شود. علاوه بر این، آنها را می توان با استفاده از ایمپلنت دندان در یک سوکت خالی قرار داد.

لایه فلزی داخلی آنها ممکن است بر خطوط تیره قابل مشاهده تأثیر بگذارد و پوشش چینی روی فلز نیز ممکن است تراشه یا شکسته شود. همچنین بر خلاف روکش های فلزی یا رزینی به دلیل استحکام در هنگام تماس باعث سایش سریعتر دندان های روبروی خود می شوند. روکش‌های دندانی از جنس فلز چینی برای دندان‌های جلو، دندان‌های عقب و بریج‌های بلند بهتر است.

مراقبت از تاج دندان موقت

ممکن است بعد از کانال ریشه یا اگر پرکردگی شما بزرگتر از ساختار طبیعی دندان شما باشد استفاده شود. در صورت داشتن ترکیبی از درمان ریشه و پرکردگی بزرگ، ممکن است به تاج نیز نیاز داشته باشید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر از سایت کلینیک نیاز بازدید نمایید
روکش های فولادی ضد زنگ روکش های پیش ساخته ای هستند که در درجه اول به عنوان یک اقدام موقت روی دندان های دائمی استفاده می شوند. تاج از دندان یا پرکردگی محافظت می کند در حالی که روکش دائمی از ماده دیگری ساخته شده است. برای کودکان، روکش فولادی ضد زنگ معمولاً برای قرار دادن روی دندان اصلی که برای قرار دادن آن آماده شده است استفاده می شود. وقتی دندان شیری بیرون می آید تا جا برای دندان دائمی باز شود، تاج به طور طبیعی با آن بیرون می آید.

گزینه‌های متحرکی مانند دندان مصنوعی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را بیرون بیاورید و تمیز کنید، اما آن‌ها می‌توانند به اطراف بلغزند، جابه‌جا شوند یا بیفتند – که برای بسیاری از افراد قابل درک نیست. و به همین دلیل است که روکش‌هایی روی ایمپلنت‌ها و بریج‌های دندانی نصب می‌شوند که بیشتر شبیه دندان‌های واقعی شما هستند. از آنها برای کلاهک کردن دندان هایی که آسیب دیده و پوسیده شده اند و همچنین دندان هایی که به دنبال انواع روش های دندانپزشکی نیاز به محافظت دارند استفاده می شود. در ویزیت دوم، دندانپزشک شما تاج موقت را برمی دارد و تناسب و رنگ تاج دائمی را بررسی می کند. اگر همه چیز قابل قبول باشد، از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن دندان استفاده می شود و تاج جدید به طور دائم در جای خود سیمان می شود.

با این حال، رنگ فلزی قابل مشاهده ای که بر روی دندان ها تأثیر می گذارد و هزینه بالای آلیاژهای با کیفیت از معایب اصلی روکش های فلزی است. بهتر است از آنها برای دندان هایی استفاده شود که به قسمتی از دهان می افتند که در آن قابل مشاهده نیستند. گرفتن روکش معمولاً فرآیندی است که نیاز به دو ملاقات جداگانه با دندانپزشک دارد. در اولین قرار ملاقات، دندانپزشک به دندان درآوردن تاج نگاه می کند و گزینه های شما را مورد بحث قرار می دهد. اگر دندان طبیعی به شدت آسیب دیده یا ترک خورده باشد، ممکن است قبل از اینکه دندان بتواند از روکش حمایت کند، به پر کردن نیاز باشد. پس از بررسی و پر شدن دندان، دندانپزشک قالبی از دندان دریافت کننده تاج و آنهایی که بلافاصله آن را احاطه کرده اند ایجاد می کند.

با این حال، ساییدگی بیشتر به دندان های مقابل در این نوع روکش در مقایسه با روکش های فلزی یا رزینی رخ می دهد. در کنار روکش‌های تمام سرامیکی، روکش‌های فلزی چینی بیشتر شبیه دندان‌های معمولی هستند. با این حال، گاهی اوقات فلز زیر چینی تاج می تواند به عنوان یک خط تیره نمایان شود، به خصوص در خط لثه و حتی اگر لثه های شما عقب نشینی کند. این روکش ها می توانند انتخاب خوبی برای دندان های جلو یا عقب و همچنین بریج های بلندی باشند که در آن فلز برای استحکام مورد نیاز است. روکش‌های دندانی از جنس فلز چینی بهتر از روکش‌های تمام فلزی هستند زیرا می‌توان روکش‌های اولی را به همان رنگ دندان‌های طبیعی ساخت. وقتی صحبت از این مزیت رنگی به میان می‌آید، تنها روکش‌های دندانی تمام سرامیکی هستند که بهتر از ذوب چینی به فلز هستند.

دندانپزشک اطفال در اولین ویزیت دندانی را که نیاز به روکش دندانی دارد معاینه می کند. برای قضاوت در مورد وضعیت دندان در رابطه با استخوان زیرین و لثه، عکس اشعه ایکس گرفته می شود. اگر نشانه ای از عفونت مداوم وجود داشته باشد یا اگر دندان به شدت پوسیده یا آسیب دیده باشد، دندانپزشک درمان ریشه را پیشنهاد می کند. تمام روکش های رزین از مواد کامپوزیت با استفاده از یک قالب پلاستیکی شفاف پردازش می شوند. آنها روکش هایی به رنگ دندان با زیبایی عالی هستند که برای دندان های جلویی استفاده می شوند.

روکش های موقت برای کمک به زیبایی و عملکرد ساخته می شوند در حالی که روکش دائمی در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شود. روکش های دائمی از مواد با استحکام بالا مانند فلزات و رزین ها ساخته می شوند تا مادام العمر باشند. روکش‌های روکش رزین و روکش‌های سرامیکی زیرکونیا جدیدترین پیشرفت‌ها در روکش‌های زیبایی دندان کودکان هستند. تاج های فلزی بسیار بادوام هستند و در بین سایر مواد موجود بیشترین دوام را خواهند داشت. به طور معمول، فلزات مورد استفاده طلا، پلاتین یا یک فلز آلیاژی معمولاً حاوی نیکل هستند. یکی از معایب استفاده از این نوع روکش این است که می تواند به دندان های اطراف آسیب برساند.

در صورت از دست دادن یک یا چند دندان از بریج ها برای پوشاندن فضا نیز استفاده می شود. آنها به دندان‌های طبیعی یا ایمپلنت‌های اطراف فضایی که دندان در آن قرار داشت، چسبانده می‌شوند. روکش های سیمانی مانند دندان های معمولی به نظر می رسند در حالی که روکش های فولادی ضد زنگ نقره ای یا طلایی هستند. فلزات مورد استفاده به عنوان روکش دندان آلیاژهای طلا، پلاتین، کروم، نیکل یا پالادیوم هستند. از بین تمام مواد روکش دندان، روکش‌های فلزی قوی‌ترین و مقاوم‌ترین آنها در برابر خرد شدن، شکستن و سایش هستند. آنها به راحتی جدا می شوند و بیشترین تحمل را در برابر نیروهای گاز گرفتن و جویدن دارند.

روکش دندان موقت یک کلاه پیش ساخته به شکل دندان و به رنگ دندان طبیعی است که از فولاد ضد زنگ یا مواد مبتنی بر اکریلیک ساخته شده است و برای ساخت روکش دائمی برای چند هفته یا چند ماه طراحی شده است. با این حال، روکش های فولادی ضد زنگ می توانند بیش از چهار سال دوام بیاورند. دندانپزشک شما می تواند یک روکش موقت را برای کاهش موقت پوسیدگی دندان، فاصله دندان ها و حساسیت لثه به شما توصیه کند. می توان از آن برای کمک به جویدن و خوردن تا زمانی که یک محلول دائمی طراحی شود استفاده کرد. روکش های فولادی ضد زنگ به عنوان روکش های دندانی موقت، پیش ساخته، نه سفارشی، برای اطمینان از قرارگیری سریع و آسان روی دندان ها استفاده می شود.





:: موضوعات مرتبط: خدمات دندانپزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1294
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: